In de modewereld zijn er veel verschillende merken op de markt. Ieder merk probeert zich weer persoonlijk te onderscheiden van de vele merken die verkrijgbaar zijn in de modebranche. Onderscheidend zijn kan op het gebied van kwaliteit, stijl, segment en uitstraling.
Exclusieve merken positioneren zich hoog in de markt. Een exclusief merk is vaak zeer prijzig, dit kan komen door verschillende oorzaken. Er zijn maar een exclusief aantal stuks van het artikel op de markt, het product is van kostbare (zeldzame) materialen gemaakt, handgemaakt of het merk heeft een luxe status.
Er bestaan ook massa merken, deze merken zijn populair en toegankelijk voor een grotere bevolkingsgroep. Massa merken zie je veel om je heen in het straatbeeld en zij gevestigd in alle grote steden.
Iedere doelgroep een eigen merk
Elk merk heeft een ‘’type’’ persoon of bepaalde doelgroep voor ogen. Het doel van een kledingmerk is om de door hun gekozen doelgroep te bereiken en dat deze doelgroep de kleding blijft kopen. (Merktrouw blijft.) Het is niet alleen belangrijk dat de collectie de trouwe klanten blijft verzadigen, de gehele beleving moet passen bij het merk. Wanneer een merk trendy en stoer is moeten de winkels of verkooppunten dezelfde sfeer uitademen. Ook het verkoop personeel dient het imago van het merk hoog te houden.
De verschillende stijlen van een merk kunnen zijn : trendy, stoer, elegant, glamorous, klassiek en sportief.
By Hilke kiest ervoor om merken te verkopen die passen bij de rest van het assortiment en de persoonlijke stijl van de winkel. By Hilke verkoopt hippe, trendy merken met een exclusieve uitstraling voor dames en heren. My Brand, Glamorous en Delousion zijn populaire merken, ontworpen voor de klant die zich graag wil onderscheiden van de massa en op zoek is naar aparte kleding. Stoer, elegant, hip, trendy en ook chique items!